Alla inlägg under september 2011

Av Monika björklind - 28 september 2011 20:07

kallar jag denna Onsdag för, det har inte blivit så himla mycket gjort än att sticka på Alex tröja, plockat bland gamla kort och varit lite kreativ med en liten tavla på köksbänken och en kortis till ICA och vips så var det kväller. Men kommer man inte igång förrän vid 12 - snåret så blir dagen kort och man hinner inte mycket, sitter och funderar om jag skall korta mitt finger eller klämma ut det som finns inuti, valet är inte så svårt, får väl kasta krona eller klave om det till slut. Att ringa VC är inte lönt dit får man väl inte komma förrän till Jul.....om man har den stora turen.

   jag och mitt finger kommer inte överens idag.....

  Kul att pyssla ibland........

  Liten Monika blir större....8 år och nyklippt hos Götas Damfrisering i en härlig pottklippning.....nybliven komfirmand och vet inte hur jag fick till denna frisyr, men jag tyckte antagligen att den var snygg.

16 år och nyligen upptäckt att det fanns en stor Värld utanför också.....

Av Monika björklind - 27 september 2011 17:50

i sa fall skall jag göra det idag, min idiottokiga granne leker nämligen både Polis, portvakt och FBI, jag blir nämligen snart tokig på honom......Inte nog med att han springer omvägar ute när han möter nån i huset, vilka inte är många eftersom det mest bor gamla tanter på dryga 80 här. Idag skulle man då tvätta och jag låser då alltid min dörr fast jag går en trappa ner, in med tvätten och sen brukar jag lägga nycklarna på tvättmaskinen om jag sätter mig utanför porten  på bänken tills maskinen är klar. Ja vad händer då, jo fanskapet kollar ju såklart vem som tvättar går ut och låser dörren, där sitter jag i god tro och njuter av solen när han stryker som en katt kring husknuten och försvinner neråt Hammartorget. Ovetandes om detta så knallar man in och upptäcker att dörren är låst och min nyckel ligger innanför. Kommer inte in uppe heller och förstår genast att fanskapet har varit framme IGEN, har ingen cykelnyckel heller och jag blir bara argare och argare och vet att så länge jag befinner mig på bänken så kommer han aldrig att gå hem. Ingen av mina tanter öppnar heller, dom kanske hör illa och jag vet att åtminstonde 4 är utomhus och inte kommer nån av dom heller, jag börjar frysa och fräsa och lovar mig själv att jävlar när jag får tag i honom......

Till slut kommer min kära granne Britta och fann mig i ett blint raseri och jag svor som bara den, stackars Britta, hon som är så lugn och fin i kanten och aldrig säger ett ont ord. Där fick hon stå och lyssna på en arg Björklind och hon öppnade åt mig såklart. Nu har jag suttit ute i trappen och väntat på fanskapet 1 timme och han har fortfarande inte dykt upp, nu står min ytterdörr öppen och det hör han, så han kommer inte att gå upp i första taget, när han väl gör det då jäklars......


Av Monika björklind - 26 september 2011 20:34

 

Jag blev helt till mig ska erkännas.
Grön risotto med västerbottenost och körsbärstomater.

Förgrejs : Koka upp 1 liter grönsaksbuljong och halvera körsbärstomater, riv även önskar mängd ost om du inte har köpt på påse.

1. Hacka en gul lök som du tillsammans med riset värmer upp under omrörning i lite olja i traktörpanna så riskornen blir lite glansiga genomskinliga.

2. Häll sedan succesivt ca 1, 5 dl buljong i taget i riset så det kokas upp. Rör om hela tiden. Kör på detta sätt sakta men säkert slut på vätskan, spara bara en liten skvätt att blanda i på slutet.
3. Under tiden mixa en kruka basilika, två nävar babyspenatblad och en vitlöksklyfta. Det hinner du mellan omrörningarna även om du får gå tillbaka ibland till sleven. Häll i lite olja och salta lätt.
Den gröna smeten ska sedan kokas in i riset som buljongen fast i ett långsamt svep istället för många.
4. Nu har du i riven västerbottenost eller parmesan efter tycke och smak. Rör om.
5. Klicka i lite creme fraiche eller smör om du vill ha extra crema och så de halverade körsbärstomater sm inte ska kokas bara bli varma!
6. Häll i sista buljongen och servera med ett basilikablad, riven parmesan och lite svart peppar.

Herregud så gott det blev!
Puss.

 

 
Av Monika björklind - 21 september 2011 19:36

Idag har det blivit Håkans Döttrar med vänner, lite skvaller, lite skratt och framförallt så fick jag umgås med min yngsta dotter ett par timmar, alltid trevligt och jag tror att hon också gillar att sitta och snattra av sig lite bland oss. Kaffe och Budapestbakelse, usch vad onyttigt, men det är ju inte varje dag sånt ätes och efter 1 vecka bland dessa tapeter så kändes det faktiskt helt OK, nu känns det som om man snart är på banan igen......nu blir det TV och stickning på Alexanders tröja, så söt så och ack så roligt att börja sticka tröjor igen.

   

 

Av Monika björklind - 20 september 2011 17:56

blev det på förmiddagen när vi stuvade in oss och for upp till äldsta dotter med lillknatte. Ingen utav oss hade ju sett det nya huset så spännande blev det ju, och det var idylliskt och pittoreskt värre, nära till lekplatsen, bara några kliv så att säga och snett över bodde deras närmsta vänner med en son i Alex ålder.....alltså HELT PERFEKT.  Kände direkt att här skulle jag gärna tillbringa några dagar då och då, om jag inte flirtar in mig hos damen rätt över, kära nån vilket fint litet hus, bodde där ensam och kändes som det vore max 70 kvm stort, ojoj vad bra det skulle vara för Alex, öppna dörrn, släppa ut och bara komma in till mig. Nej nu skojar jag allt men sött var det och jag gillar ju compact living. Lunch intogs och sen gick alla tre tjejerna och Noel ut en sväng och Alexander blev stoppad i sängen för middagsluren och jag dök ner i soffan och somnade bums. Hm......tar tid att komma igen efter denna attans förkylning, pencillinkuren är inne på dag 4 och jag börjar se ett ljus därborta nånstans att allt så småningom släpper ur. Aldrig mer skall jag pussa små röda barnnäsor det har jag lärt mig. Nu är man hemma igen och dagen har varit bra, Sigtuna har sorg, stor sorg.....det som har hänt får absolut inte hända hur det nu har gått till men det får tiden utvisa, men det finns ingenting som ursäktar ett sånt här horribelt brott...........Må dom vila i frid.


 


 



Av Monika björklind - 15 september 2011 18:13

Ibland vaknar man upp till dagar då man helst av allt skulle vilja smälla nån på käften, den dagen hade jag idag. Med ett humör som tär efter 1 veckas förkylning, där lockhetskänsla har boat sig in i ett öra, 2 korkar verkar ha smugit sig upp i näsan och rethosta så att grannen emigrerar snart. Nåväl, fick klockan 17.00 på mig kläderna och snyggade till mig i ett nyklippt hår, på med lite smink och ner till ICA, kände jag mig fräschare, nej inte ett jäkla dugg.

Hem igen, på med mina jäkla mysbyxor som snart skrämmer den starkaste och ett linne, ner i tvättstugan, tänkte att det kanske muntrar upp lite att springa emellan maskinerna.....jaha, där inne huserar min granne Britta, lite snofsig i snäv kjol, nystruken vit blus, lite grålila i en välfriserad kalufs och söta havklackade skor....ojoj det var droppen för Monika, jag kände att luften gick ur mig sjönk ner på stolen som hon hade tagit in och började stortjuta......men snälla nån säger Britta vad har hänt, - Inte ett jäkla dugg säger en Monika som bara inte gör så här annars. Jag fortsatte böla och tänkte att här sitter jag 65 år gammal och stortjuter och får tillsägelse att gå upp och koka en kopp kaffe, sätta mig i soffhörnan så skulle hon komma förbi när hon var klar. Jag gjorde det och det kändes skönt att få tömma tårkanalerna och kände att nu jäklar nu får det vara bra, Britta kom och vi pratade och tänk att hon berättade att så brukar även hon bli nån gång per år. Det smög nog in ett leende på oss och jag sa att Tack Gode  Gud att du finns, jag tror att jag adopterar dig som Mamma, kanske skall tala om att min kära Granne Britta är 84 år.

 

Av Monika björklind - 15 september 2011 01:06

Jahaja, när man skriver en blogg då får man vara beredd att ta kommentarer på det också, detta är en jag fick... som kanske inte tillhör den allra bästa jag ha fått, jag antar att hon ser mig som rasist eftersom den är ilsken.........


Vad vet du om en doktors språkkunskaper?? Alla utländska doktorer som jag träffat har haft goda kunskaper i språket. Kanske du själv har en taskig attityd, för jag har då alltid blivit väldigt bra bemött av all personal. Fy fan för att vara utlänning i det här rasistiska landet - det värsta är att folk inte verkar tycka själva att de är rasister.
Vad det gäller killen därutanför ligger han väl knappast där pga vårdcentralen, vem som helst förstår väl att det har att göra med socialen eller....


svaret på detta blir då, att jag har inte en dålig attityd mot utländska läkare, men jag hoppas att du är ifrån Hallsta så kanske du vet att dom vi har där idag inte är särskilt bra och att personalen inte heller är det fast dom är svenskar. Så var det med den frågan. Killen utanför dörrarna låg ju där ang. soc. något annat hade jag väl inte antytt heller. Så jäkla dum är jag väl inte så jag från början förstod det. Anonyma kommentarer är inte roliga att få så nästa gång kan du ju berätta för mig vad du heter så kanske vi kan snacka Hallstahammars Vårdcentarl lite bättre, för i så fall är du en av några som tycker att den fungerar bra idag, merparten av invånarna är nog av en helt annan uppfattning.....Denna 1-veckas gamla pensionär avslutar dagen med en nysning, lite bråk i ett öra och en vecka med en sjujäklars förkylning och tänk, på Fredag skall hon gå till Vårdcentralen.....

Av Monika björklind - 7 september 2011 17:24

och den nyblivna pensionären sitter med en lika nybliven förkylning, hosta, snuva, ont i halsen .....ja med andra ord hela köret. Går fortfarande i pyjamasbyxorna och håret på ändå...vad gör det ingen som behöver se mig i alla fall.

Lillkotten från Sigtuna är nog boven i dramat eftersom han var sjuk när han var här i helgen och vem skall då få det om inte jag.....denna lilla kille och hans föräldrar har nu bytit adress och flyttlasset gick igår...nu har dom hamnat rätt tycker dottern och att ha bott i en tvåa i 2 månader har nog kännts trångt när dom har varit vana med hus tidigare. Önskar bara att jag snart kan bege mig dit och hjälpa henne och andas lite lantluft. Nu bor dom lite på landet och där skulle jag nog trivas ett par tre dagar. Nu blir det lite käk sen TV resten av kvällen, mer orkar nog inte denna gamla fröken.

 

 

Presentation


Mamma till 3
Mormor till 3

..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards